Vijandschap jegens de arrogante, gulzige en decadente stad, jegens het frivole kompolitisme,
jegens de wetenschap en ratio, jegens de verwoestende veroveringsdrift van het westerse kapitaal,
jegens de gevestigde bourgeoisie, jegens de ongelovige die moest worden verpletterd om te komen
tot een wereld van zuiver geloof. Het enige antwoord was, in de leer van het occidentalisme,
de revolutionaire held, die zichzelf opoffert.
part 4: "jermaine"
Aus den Wolken tropft ein Chor
Kriecht sich in das kleine Ohr
Komm her, bleib hier Wir sind gut zu dir
Komm her, bleib hier
Wirsind Brüder dir
Rammstein – Dalai Lama (2004)
part 5:
"sorry, we are closed"
Het lijkt niet alleenvanzelfsprekend het recht van een persoon te erkennen om zich zonder restricties
te kunnen bewegen, maar het klinkt evenzeer redelijk om mensen aan de andere kant van deze relatie,
zeggenschap over het eigen huis te laten behouden.
Meyde Yegenoglu zegt het als volgt: “For hospitality to exist there has to be a door… This implies
that someone has the key to the door and thus controls the conditions of hospitality.”
part 6: "knip
- klak - knip"
Burgermeester A. van Vliet-Kuiper ontving week twaalf Amersfoortse kappers voor een veiligheidsontbijt’.
De achterliggende gedachte is dat bijna elke Amersfoorterwel eens bij de kapper komt en daar nieuwtjes
over buurt, wijk of stad bespreekt. De bedoeling van het ontbijt was dat de kappers de ogen en oren
van de stad zouden worden. De gemeente ziet de kappers daarom als bron van informatie.
Amersfoort Nu – Werken aan veiligheid vanuit kapsalons - 16 maart 2005
Ja – Warum ? ...
Spurenabdrücke... Ja… Wovon
sollst das sein? … Komm! … Du sammelst
alles auf was du siehst… Gut… So… Vielleicht
war das Ungeheuer das... Ja, das kann sein...
Vielleicht auch nicht… Der Nächste bitte!!
Einstürzende Neubauten -
Hospitalistische Kinder/Engel der Vernichting 1983
part 7: "i
have no id"
In het dorp dat Wereld heet is sinds 11 september 2001 iets veranderd. De aanslag in Madrid
op 11 maart 2004 bracht het geweld naar Europa en de moord op Theo van Gogh, de bedreigingen
aan het adres van Ayaan Hirsi Ali en de dodenlijsten met Cohen en Aboutaleb brachten het geweld onder ons.
We kijken anders naar elkaar, sterker nog, sinds we met een legitimatiebewijs op zak lopen,
zijn we zelf verdachten geworden.
Sam Janse
– Loopt er een lijn van Mohammed A. naar Mohammed B. – Trouw 16 april 2005
Sinds de moord op Pim Fortuyn is de roep om meer controle door middel van
allerlei vrijheidsbeperkende maatregelen groot.
Deze roep is een schreeuw geworden na de moord op Theo van Gogh door Mohammed B.
De illusie van veiligheid door middel van cameratoezicht, ID plicht, meer blauw op straat,
het verscherpte asielbeleid, het uitzetten van extremistische imams en ga zo maar door worden bedacht om de Nederlandse en westerse samenleving rustig te krijgen. War on Terror klinkt wereldwijd.
De
installatie "Illusion of Safety" is geen antwoord op deze
gebeurtenissen, maar reflecties op de ontwikkelingen die nu gaande zijn. Op 7
foto’s worden onder andere archetypes verbeeld waarvan verwacht wordt dat zij
de veiligheid bedreigen, zoals dierenrechtenactivisten, skinheads en
moslimfundamentalisten en zogenaamde oplossingen om het veiligheidsvraagstuk op
te lossen.
Het
video-drieluik bestaat uit twee delen. Het eerste onderdeel belicht de
beveiliging door middel van licht en kunst in de openbare ruimte. Het tweede
deel behandelt hoe mensen omgaan met daderprofielen en hoe deze worden
beïnvloed door eigen interpretaties en ervaringen.